משנה תורה לרמב"ם ספר טהרה הלכות כלים
הלכות כלים פרק י
א מסמרות שמחזיקין בהן התקרה העשויין לתקוע אותן בעצים, אינן מקבלין טומאה; וכן המסמרות שתוקעין אותן בכתלים לתלות בהן. ואם התקין המסמר להיותו כלי בפני עצמו, מקבל טומאה.
ב כיצד: מסמר שהתקינו להיות פותח ונועל בו, או להיות מוציא בו את הפתילה, או שנתנו בריחיים של יד או של חמור--הרי זה מקבל טומאה. התקינו להיות פותח בו את החבית--טהור, עד שיצרפנו.
ג [ב] מסמר שהוא עשוי כמו סימן לשמירת הפתח, אינו מקבל טומאה; וכן מסמר של שולחני שהוא תולה בו את המאזניים והכיס, טהור; וכן תלויי המגרדות, טהורות: אף על פי שמסמרין אלו משונין בצורתן, משאר מסמרות התקיעה.
ד [ג] מסמר הגרע, והוא הכלי שמקיזין בו הדם--מקבל טומאה. ומסמר של אבן השעות, טהור. [ד] מסמר הגרדי, והוא המסמר הארוך כמו שפוד שמכניס בו האורג שפופרת הקנה או העץ ולופף עליה החוטים--מקבל טומאה.
ה אלו כלי מתכות המיטמאות בעגלה: העול של מתכת, והקטרב, והכנפיים המקבלות את הרצועות, וברזל שתחת צווארי בהמה, והסומך, והמחגר, והתמחויות, והענבול, והצנירה, ומסמר המחבר את כולן.
ו ואלו טהורין בעגלה: העול של עץ המצופה, והכנפיים העשויין לנואי, והשפופרות המשמיעות את הקול, והאבר שבצד צווארי בהמה, והסובב של גלגל, והטסין, והציפויין, ושאר כל המסמרות שבה--כל אלו טהורין.
ז [ו] עקרב בית הבד, מקבל טומאה. ארון של גרוסות--אף על פי שהוא טהור--אם הייתה תחתיו עגלה של מתכת, הרי זו מקבלת טומאה. [ז] ריחיים של פלפלין, מקבלת טומאה משום שלושה כלים: משום כלי קיבול, ומשום כלי מתכות, ומשום כברה.
ח הדלת של מתכת שבמגדל--של בעלי בתים, אינה מקבלת טומאה; ושל רופאים, מקבלת טומאה, מפני שמניחין בה את האספלונית, ותולה בה את המספריים.
ט טסין של מתכת שמנערין בהן את הקדירה, מקבלין טומאה; והקבועין בכירה, טהורין. [י] המלקחיים שממעך בהן את הפתילה, מקבלין טומאה. והצינורות שתופסות את הריחיים מלמעלה--אינן מקבלות טומאה, שאינן עשויות אלא לחזק.
י [יא] קלוסטרה שנועלין בה את הדלת--אם הייתה של מתכת, מיטמאה; הייתה של עץ ומצופה מתכת, טהורה. [יב] הפין והפורנה, טמאים. [יג] פיקה של מתכת--טהורה, לפי שהיא משמשת את העץ.
יא [יד] הכוש, והעימה, והמקל, וסימפוניה, וחליל של מתכת--מקבלין טומאה. היו של עץ ומצופין מתכת, טהורין: חוץ מן הסימפוניה--שאם היה בה בית קיבול כנפיים--אף על פי שהיא מצופה, טמאה.
יב [טו] החצוצרות שהיא מפוצלת חוליות חוליות--אם אין יודע להחזירה אלא אומן, הרי זו מקבלת טומאה כשהיא מחוברת; ואם יכול הכול לפרקה ולהחזירה, אינה מקבלת טומאה. [טז] הקצה שמניחין עליו הפה בשעת תקיעה, מקבל טומאה בפני עצמו; והקצה האחר הרחב, אינו מקבל טומאה בפני עצמו. ובשעת חיבור, הכול טמא.
יג כיוצא בו, קני מנורה בפני עצמן--אין מקבלין טומאה, מפני שיש להן שם לווי; הפרח שלה, והבסיס--מיטמאין בפני עצמן. ובשעת חיבור, הכול מקבלין טומאה.
יד [יז] קורת החיצים שהיא המטרה--שיש בה לשונות של מתכת, מקבלת טומאה; ושמניחין אותה ברגלי האסירים, טהורה. והקולר, מקבלת טומאה.
טו מגירה שעשה שיניה לחור הדלת--אף על פי שמשתמש בה, אינה מקבלת טומאה; ואם משנטמאת עשיה לחור הדלת--הרי זו בטומאתה, עד שיקבענה במסמר. הפכה--בין מלמעלן, בין מלמטן, בין מן הצדדין--טהורה.
|