תלמוד ירושלמי -> סדר זרעים -> מעשרות

פרק א ב ג ד ה
לדף הבאלדף הקודם     :עבור ל

מסכת מעשרות פרק ב

דף יא, א פרק ב הלכה ג גמרא  כרמא אני מוכר לך אע"פ שאין בו גפנים הרי זה מכור שלא מכר לו אלא שמו.  פרדיסא אני מוכר לך אף על פי שאין בו אילנות הרי זה מכור שלא מכר לו אלא שמו:

דף יא, א פרק ב הלכה ד משנה  האומר לחבירו הילך איסר זה בעשרים תאנים שאבור לי בורר ואוכל.  באשכול שאבור לי מגרגר ואוכל.  ברימון שאבור לי פורט ואוכל.  באבטיח שאבור לי סופת ואוכל.  אבל אם אמר לו בעשרים תאנים אלו בשני אשכולות אלו בשני רימונים אלו בשני אבטיחים אלו אוכל כדרכו ופטור מפני שקנה במחובר לקרקע.  השוכר את הפועל לקצות בתאנים.  אמר לו על מנת שאוכל תאנים הוא אוכל ופטור.  ע"מ שאוכל אני ובני או שיאכל בני בשכרי הוא אוכל ופטור ובנו אוכל וחייב.  על מנת שאוכל בשעת הקציעה ולאחר הקציעה בשעת הקציעה אוכל ופטור ולאחר הקציעה אוכל וחייב שאינו אוכל מן התורה.  זה הכלל [כל] האוכל מן התורה פטור ושאינו אוכל מן התורה חייב.  היה עושה בלבסים לא יאכל בבנות שבע בבנות שבע לא יאכל בלבסים.  אבל מונע הוא את עצמו עד שהוא מגיע למקום היפות ואוכל.  המחליף עם חבירו זה לוכל וזה לוכל זה לקצות וזה לקצות זה לוכל וזה לקצות חייב.  רבי יהודה אומר המחליף לוכל חייב לקצות פטור:

דף יא, א פרק ב הלכה ד גמרא  רבי יוסי בשם רבי יוחנן מגרגר אחת אחת והולך ואוכל.  אמר ליה רבי חייא בר ווא וכן רבי הוה עביד.  תני בשם רבי יוסי אבטיח שספת בו אפילו כל שהוא קניו.  רבי יונה בעי אף ברימון כן.  למה לי על מנת אפילו שלא על מנת.  רבי אבין בשם רבי שמיי לכן צריכה אפילו אמר לו על מנת.  תמן תנינן היה עושה בידיו אבל לא ברגליו ברגליו אבל לא בידיו אפילו על כתיפו הרי זה יאכל.  ותני כן בידו אוגד ברגליו מסמיך אפילו על כתיפו טוען.  רבי יוסי בי רבי יהודא אומר עד שיעשה בידיו וברגליו ובגופו כדייש מה דייש שהוא עושה בידיו וברגליו ובגופו אף כל דבר שהוא עושה בידיו וברגליו ובגופו.  דייש מה דייש מיוחד שהוא בתלוש אף כל שהוא בתלוש יצא המנכש בשום ובבצלים והמסמך בגפנים והעודר תחת הזיתים.  דייש מה דייש מיוחד שגידוליו מן הארץ אף כל דבר שגידוליו מן הארץ יצא החולב והמגבן והמחבץ.  דייש מה דייש מיוחד דבר שלא נגמר מלאכתו אף כל דבר שלא נגמר מלאכתו יצא הבודל בתמרים והמפרד בגרוגרות והיין משיקפה והשמן משירד לעוקה.  דייש מה דייש מיוחד דבר שלא בא לזיקת המעשרות אף כל דבר שלא בא לזיקת המעשרות יצא הלש והמקטף והאופה.  כתיב (דברים כג) כי תבוא בקמת רעך יכול בשאר כל אדם הכתוב מדבר ת"ל (דברים כג) וחרמש לא תניף על קמת רעך את שיש לו רשות להניף ואי זה זה זה הפועל.

לדף הבאלדף הקודם     :עבור ל


   לדף ראשי מאגר ספרות הקודש  

תנ"ך | משנה | תוספתא | תלמוד ירושלמי | תלמוד בבלי | מדרש תנחומא | משנה תורה לרמב"ם
 

לדף ראשי מקראנט | מאגר מידע | הפעלות ממוחשבות | קהילת מורים | אחיתופל | עזרה
 
 

כל הזכויות בטקסטים הספרותיים כפי שהם מופיעים באתר "ספרות הקודש" הן של מכון ממרא.
החומר מופיע באתר סנונית על סמך רישיון מאת מכון ממרא ובאדיבותו הרבה.
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס

כל הזכויות שמורות © 2003-2009 (ראה תנאי שימוש)
 
border
סנונית גשר מט"ח אבי חי מפמ"ר תנ"ך