המטיר על סדום - בעלות השחר כמו שנאמר וכמו השחר עלה שעה שהלבנה עומדת ברקיע עם החמה לפי שהיו מהם עובדין לחמה ומהם ללבנה אמר הקב"ה אם אפרע מהם ביום יהיו עובדי לבנה אומרים אילו היה בלילה כשהלבנה מושלת לא היינו חרבין ואם אפרע מהם בלילה יהיו עובדי החמה אומרים אילו היה ביום כשהחמה מושלת לא היינו חרבים לכך כתיב וכמו השחר עלה ונפרע מהם בשעה שהחמה והלבנה מושלים
מאת ה' - דרך המקראות לדבר כן כמו נשי למך ולא אמר נשיי, וכן אמר דוד (מ"א א) קחו עמכם את עבדי אדוניכם ולא אמר מעבדי וכן אחשורוש בשם המלך ולא אמר בשמי אף כאן אמר מאת ה' ולא אמר מאתו
מן השמים - והוא שאמר הכתוב (איוב לו) כי בם ידין עמים וגו' כשבא ליסר הבריות מביא עליהם אש מן השמים כמו שעשה לסדום וכשבא להוריד המן מן השמים (שמות טז) הנני ממטיר לכם לחם מן השמים
וה' המטיר על סדום - כתב רש"י בכל מקום שנאמר וה' הוא ובית דינו. מאת ה', ולא כתב מאתו, דרך מקראות לדבר כן, נשי למך (לעיל ד ג), ולא אמר נשי, ודוד אמר קחו עמכם מעבדי אדניכם (מ"א א לג), ולא אמר מעבדי, ואחשורוש כתבו בשם המלך (אסתר ח ח), ולא אמר בשמי: ואני תמה על הרב ז"ל שכתב מן ההגדות דעות חלוקות ומשוה אותם, שזה מחלוקת הוא בבראשית רבה (נא ב), ושם עוד דעת שלישית, אבא חלפי ברבי סמקי בשם רבי יהודה ב"ר סימון: וה' המטיר על סדום זה גבריאל, מאת ה' מן השמים, זה הקב"ה, אמר רבי אלעזר כל מקום שנאמר וה' הוא ובית דינו, אמר רבי יצחק בתורה בנביאים ובכתובים מצינו שההדיוט מזכיר שמו שני פעמים, בתורה, ויאמר למך לנשיו וגו'. הנה אלו שלש מחלוקות בדבר, שרבי יהודה ב"ר סימון ייחס השם הראשון לגבריאל, שהוא השליח לשחת, ונקרא השליח בשם השולח, ורבי אלעזר אמר כי הוא ובית דינו הסכימו במשפט ומאתו בא, ורבי יצחק אמר שהוא דרך הלשון: ואם הבינות מה שכתבתי למעלה תדע כוונתם ב"הוא ובית דינו", ויהיה פשוטו של מקרא ברור לפניך, וכן וה' אמר (לעיל יח יז), ושמרו דרך ה', למען הביא ה', שלא אמר שמרו דרכי, למען אביא, וכן אמר כי גדלה צעקתם את פני ה' וישלחנו ה', וכן ויהי בשחת אלהים וגו' (להלן פסוק כט)